Blog

Važnost kretanja u trudnoći

Važnost kretanja u trudnoći

03.12.2014.

Kretanje u trudnoći potrebno je jednako kao i u svakom drugom razdoblju života. Kod savjetovanja svih trudnica potrebno je istaknuti kako su odmor i san bitni preduvjeti za zdrav život. Svaka buduća majka bi trebala imati kratke dnevne odmore, relaksaciju i ako postoje poremećaji sna – pripremu za san. Trudnice se puno brže umaraju, a umor se može prezentirati i kao iritabilnost i zabrinutost. Sve to vodi u začarani krug gdje se umor očituje zabrinutošću i razdražljivošću, a to pak čini podlogu nesanici. Rješenje problema mnogi nalaze u sedativima bilo biljnog ili kemijskog podrijetla, no postoje i druge mogućnosti. Jedna od njih je – kretanje!

Stupanj kretanja i rekreacije koji se u trudnoći preporučuje ovisi o individualnim navikama žene, o stupnju aktivnosti prije trudnoće, postojanju komplikacija u trudnoći te o stadiju trudnoće. Kretanje na otvorenom djeluje blagotvorno jer smanjuje razdražljivost i napetost, umiruje um, olakšava usnivanje i san, smanjuje konstipaciju, stimulira apetit i popravlja raspoloženje. Redovito i umjereno kretanje u trudnoći podiže kondiciju organizma te ga na taj način priprema za porođaj.

Kretanjem koje je prilagođeno stanju organizma, dakle, postupno, umjereno i redovito, potičemo neke fiziološke procese u organizmu: raste srčani minutni volumen i broj srčanih otkucaja u minuti i majke i djeteta. Pažljivim promatranjem majka može opaziti i učestaliji broj djetetovih pokreta kao odgovor na kretanje.

U ranoj trudnoći, naime, moguće je nastaviti s tjelesnim aktivnostima i rekreacijom koja je bila dio svakodnevice i prije trudnoće, ali se svakako treba savjetovati s liječnikom opće prakse ili ginekologom. Pojava komplikacija ponekad zahtijeva strogo mirovanje i u ranoj trudnoći. Kretanje je samo po sebi otežano potkraj trudnoće, no ne treba ga izbjegavati. Ukoliko vaša trudnoća protječe bez komplikacija i odlučili ste se baviti nekim sportom, izbjegavajte sve aktivnosti koje se sastoje od brzih i naglih pokreta i koje mogu dovesti do ozljede trbuha.

Za žene koje se ni prije trudnoće nisu aktivnije kretale savjetuje se postupno početi s fizičkom aktivnosti. Već poslijepodnevne šetnje 3-4 puta na tjedan imat će učinka na pripremu organizma. Kretanje koje je primjereno stanju i praćeno adekvatnim unosom kalorija u organizam neće utjecati na porođajnu težinu djeteta niti će potaknuti prijevremeni porođaj, kako se prije smatralo.

Majkama koje boluju od gestacijskog dijabetesa kretanje može biti od velike važnosti osim ako je ono kontraindicirano zbog nekih drugih komplikacija. Uz terapiju dijetom i redovito vježbanje dolazi do puno brže normalizacije razine glukoze u krvi. Lagana, svakodnevna šetnja je najjednostavniji oblik rekreacije i dostupna je svima. Bilo koji oblik rekreacije u trudnoći je učinkovit i koristan ako prije svega pruža osjećaj opuštanja, a ne umora. Ta činjenica bi trebala biti misao vodilja svim trudnicama kod odabira vrste rekreacije.

Posebne vježbe za trudnice mogu biti od velike koristi. Smisao tih vježbi je jačanje trbušnih mišića, opuštanje mišića zdjeličnog dna te općenito priprema za porođaj. U tim vježbama mogu sudjelovati i partneri. Osjećaj zajedništva i pripadanja odgnat će strah pa će vježbe polučiti dvostruki efekt – i osjećaj sigurnosti i relaksaciju.

Povećanje temperature za vrijeme vježbanja može predstavljati opasnost za dijete u ranoj trudnoći oštećujući njegov razvoj, ali organizam je razvio kompenzatorne mehanizme koji u trudnoći odvode višak topline. Ti kompenzatorni mehanizmi nisu neiscrpni te stoga nemojte pretjerivati s vježbanjem za pretoplog vremena ili u pretoplim prostorijama i uvijek sa sobom imajte bočicu s vodom ili nekim voćnim napitkom.

 

Izvor fotografije: http://www.jackiebrand.com/page23.php
 

Povratak na blog